Mokslininkai įminė seną Saulės mįslę

Daug metų astrofizikai stebėjosi, kodėl išorinis Saulės atmosferos sluoksnis vainikas, kurio temperatūra siekia apie 2 mln. ºC, gerokai karštesnis už Saulės paviršiaus temperatūrą (6 tūkst. ºC). Paprastai kalbant, paviršius turėtų būti karštesnis, nes jis arčiau nuo iki raudonumo įkaitusio Saulės branduolio.

Mokslininkai iš Oslo universiteto mano, kad jiems galbūt pavyko šią paslaptį išsiaiškinti. Jie teigia, kad milžiniški tornadai nuolat pumpuoja energiją iš Saulės paviršiaus į jos vainiką, todėl paties išorinio Saulės atmosferos sluoksnio temperatūra itin aukšta.

Photo:

Mokslininkų išvada remiasi didelės raiškos nuotraukomis iš NASA Saulės dinamikos observatorijos (SDO) zondo ir Švedijos teleskopo SST Kanarų salose. Atvaizduose matoma 14 magnetinių tornadų, besidriekiančių nuo Saulės paviršiaus iki vainiko.

Tornadus sudaro deganti plazma ir magnetinė energija. Beveik 3 tūkst. km aukščio ir 1 500 km pločio sūkuriai sukasi apie 300 tūkst. km/val. greičiu. Mokslininkų skaičiavimu, kiekvieną sekundę nuo Saulės paviršiaus kyla apytiksliai 11 tūkst. tornadų.

Ekspertai teigia, kad, geriau suprantant šiuos Saulės reiškinius, galima išrasti naują energijos gamybos būdą Žemėje. „Jei suprasime, kaip gamta įkaitina įmagnetintą plazmą, galbūt kada nors galėsime šio proceso pagrindu sukurti technologiją pigiai, švariai ir žaliai energijai gaminti“, – tvirtina fizikas Robertus Erdélyi iš Šefildo universiteto Anglijoje.

Komentarai

Planetose, kurios yra pakankamai didelės, kad turėtų atmosferą, taip pat gali būti debesų. Tačiau jų debesys nebūtinai sudaryti iš vandens lašelių kaip Žemėje.

Saulės sistemą siaubė milžinės (1)

Šiandien visos Saulės sistemos planetos ramiai sukasi aplink Saulę. Tačiau taip buvo ne visada.

Astronautus saugo šiukšlės

Kosminiuose laivuose susidaro itin daug šiukšlių, kurios užima daug vietos nedideliuose erdvėlaiviuose. Tačiau NASA sugalvojo išeitį.

Mokslininkai įminė seną Saulės mįslę

Daug metų astrofizikai stebėjosi, kodėl išorinis Saulės atmosferos sluoksnis vainikas gerokai karštesnis už Saulės paviršiaus temperatūrą. Mokslininkai iš Oslo universiteto mano, kad jiems galbūt pavyko šią paslaptį išsiaiškinti.

Žvaigždės gali įsivaikinti valkataujančias planetas

Nemažai toli esančių planetų skrieja aplink savo žvaigždes milžiniškais atstumais – šimtus kartų didesniais nei atstumas tarp Žemės ir Saulės.

Paukščių Takui gresia susidūrimas (1)

Mūsų galaktika Paukščių Takas juda ir neišvengiamai susidurs su didesne Andromedos galaktika.

Vanduo Merkurijuje? (2)

Nors Merkurijus yra arčiausiai Saulės ir jo paviršiaus temperatūra siekia daugiau kaip 400 laipsnių, ašigaliuose esantys krateriai nuolatos būna pavėsyje. Pasak NASA, juose gali būti užšalusio vandens.

Ar Visatoje mes vieni? (1)

Ilgus dešimtmečius žmonės dairėsi gyvybės kosmose ir nerado jokių įrodymų. Nepaisant to, daug kas tebemano, kad pirmasis kontaktas su nežemiškomis būtybėmis tėra laiko klausimas. Vienam seniausių mokslinių ginčų nelemta baigtis.

„Titaniką“ paskandino Mėnulis

Labai retai pasitaikantis dangaus reiškinių sutapimas galėjo netiesiogiai nulemti „Titaniko“ žūtį – žinomiausią jūroje įvykusią tragediją, nusinešusią 1514 gyvybių.

Ar atomai skirtingų spalvų? (1)

Atomai yra bespalviai, tačiau galima padaryti taip, kad ir atomai, ir molekulės skleistų įvairių spalvų šviesą.

Žvaigždės milžinės sklaidė kosminį rūką

Erdvė tarp galaktikų ne visada buvo permatoma.

Koks asteroidų žiedo dydis? (1)

Be planetų, aplink Saulę skrieja galybė mažų dangaus kūnų, vadinamų asteroidais.

Naujai atrastos planetos skrieja apie dvi Saules (2)

Pirmąją planetą, skriejančią ne apie vieną, o aplink dvi Saules, astronomai aptiko 2011 m., dabar atrastos dar dvi.

Kokio dydžio yra didžiausia galaktika? (1)

Didžiausia žinoma galaktika yra IC 1101, esanti Gyvatės žvaigždyne.

Du zondai keliauja į pasimatymą su Saule

Jie pateks į kelių šimtų laipsnių temperatūrą ir privalės atlikti matavimus per mažus tarpelius skyde. Pasiekę Saulę, zondai „Solar Orbiter“ ir „Solar Probe Plus“ dirbs ekstremaliomis sąlygomis, tačiau jų surinkti duomenys gali būti itin svarbūs.

Kaip įvyksta savaiminis užsidegimas?

Dažnai skaitome apie gaisrus, kurių priežastis – savaiminis užsidegimas. O kas yra savaiminis užsidegimas?

Didžiulis detektorius fiksuos gravitacines bangas

Europos fizikai ir astronomai jau seniai nori sukurti milžinišką gravitacinių bangų registravimo įrenginį, jiems jau pavyko nuspręsti, kaip jis turi atrodyti.

Ar visos mūsų Saulės sistemos planetos juda vienodu greičiu? (5)

Kuo arčiau žvaigždės yra planeta, tuo greičiau ji juda orbita.

Ar Žemė tolsta nuo Saulės? (5)

Keli veiksniai turi įtakos atstumui tarp Žemės ir Saulės.

Ar įmanoma gauti dujinę geležį? (2)

Visoms medžiagoms būdingos keturios agregatinės būsenos: kieta, skysta, dujinė ir plazminė.

Prenumeruok žurnalą „Iliustruotasis mokslas“ metams ir mėgaukis žiemos pramogomis Druskininkuose

Dabar užsakius ir apmokėjus metinę prenumeratą dovanojamas kuponas, suteikiantis teisę 4 val. slidinėti žiemos pramogų komplekse „Snow Arena“.

Kas nutiks, kai sprogs Betelgeizė? (7)

Manoma, kad raudonoji milžinė Betelgeizė kada nors per artimiausią milijoną metų sprogs kaip supernova.

Astronomai ieško Saulės seserų (2)

Saulė yra vieniša žvaigždė tamsioje ir tuščioje erdvėje. Tačiau taip buvo ne visada. Saulė susiformavo tankiame spiečiuje kartu su tūkstančiais kitų žvaigždžių. Netrukus bus pradėta ieškoti dingusių Saulės seserų, išsibarsčiusių po visą Paukščių Tako galaktiką.

Kurioje Visatos vietoje įvyko Didysis Sprogimas? (13)

Dažnai klaidingai manoma, kad Didysis Sprogimas įvyko jau egzistuojančiame kosmose.

Rusijos tarpplanetinės kosminės stoties startas nebuvo sėkmingas (3)

Buvo manyta, kad šis skrydis į Marsą parodys, jog Rusija yra viena iš kosmoso tyrimų galybių.

Ar egzistuoja absoliučiai maksimali temperatūra? (4)

Fizikoje absoliutinio nulio temperatūroje, kuri yra lygi -273°C, molekulės liaujasi judėjusios. Tačiau viršutinės temperatūros ribos nėra.